Jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest odpowiednie? Rozpiska dla różnych rodzajów opon
Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych to kluczowy parametr, który ma znaczący wpływ na komfort i wydajność jazdy, a także na samo bezpieczeństwo rowerzysty. Warto zatem pamiętać o tym, by utrzymywać stały jego poziom i regularnie sprawdzać go na manometrze. Zastanawiasz się, jakie jest zalecane ciśnienie w oponach rowerowych w zależności od rodzaju opony i typu roweru? Oto kilka naszych wskazówek!Jakie jest właściwe ciśnienie w oponach rowerowych?
Samo pompowanie opony rowerowej nie przysparza raczej nikomu większych trudności. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy zastanawiamy się, jakie powinno być ciśnienie w oponie rowerowej. Ilość powietrza znajdującego się w dętce lub oponie rowerowej zależy w dużej mierze od:- szerokości opon – nawet w obrębie jednej grupy opon musimy wziąć pod uwagę różnice ciśnienia w zależności od szerokości danej opony;
- rodzaju podłoża – warto pamiętać, że poniżej pewnego poziomu ciśnienia opona przestaje pracować prawidłowo, a ryzyko jej przebicia jest wyższe;
- masy ciała kolarza – im rowerzysta jest cięższy, tym więcej powietrza musi wpuścić w koła;
- stylu jazdy – w przypadku jazdy rekreacyjnej warto napompować opony dość mocno, jednak wyjeżdżając w teren, dobrze jest zmniejszyć ciśnienie, co z pewnością wpłynie korzystnie na komfort jazdy;
- indywidualnych preferencji – ze względu na fakt, że każdy z nas ma swoje przyzwyczajenia, trudno jest określić jeden konkretny poziom ciśnienia w oponach rowerowych. Ograniczeniem w tej kwestii jest więc górne i dolne ciśnienie dla danej dętki rowerowej.
Jakie ciśnienie w oponach rowerowych w różnych typach rowerów?
Na początek spróbujmy określić ogólne zasady związane z poziomem ciśnienia w oponach rowerowych w zależności od typu danego jednośladu:- rowery górskie – jakie powinno być ciśnienie w oponach rowerowych górskich (MTB)? Zaleca się, by jego poziom w przypadku dętek wynosił 2,0-3,5 bara. W systemach bezdętkowych wartość ta powinna wynosić 1,4-2,5 bara;
- rowery szosowe – w tym przypadku zaleca się utrzymanie ciśnienia na poziomie 5,0-9,0 barów. Warto jednak pamiętać, że w szytkach wartość ta powinna być nieco większa i wynosić nieco ponad 10 barów;
- rowery crossowe i rowery trekkingowe – optymalny poziom ciśnienia w oponach rowerowych wynosi tu 2,5-5,5 bara;
- rowery miejskie – opony w rowerze miejskim potrzebują zazwyczaj większego ciśnienia, na poziomie około 2,5-5,0 barów;
- rowery typu fatbike – zalecane ciśnienie oponach rowerowych w takim sprzęcie wynosi 0,5-2,0 barów.
Jakie ciśnienie powinno być w oponach rowerowych 26, 27,5, 28 i 29 cali?
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ, jak już wcześniej wspomnieliśmy, zakres ciśnienia odczytuje się zawsze z konkretnej opony. W związku z tym nie istnieje jeden uniwersalny poziom ciśnienia, do którego należy napompować oponę 26’’ czy też oponę 29’’. To, jaki poziom ciśnienia powinniśmy utrzymać w oponie rowerowej, zależy raczej od jej szerokości, mieszanki gumy, z której została wykonana oraz jej przeznaczenia.Co zrobić w sytuacji, gdy na oponie nie znajdziemy zakresu ciśnień? Wówczas możemy poszukać w Internecie opon o zbliżonej średnicy i szerokości, a następnie odczytać z nich zakres odpowiedniego ciśnienia dla danego modelu. Na koniec możemy już tylko eksperymentować z różnymi poziomami ciśnienia i sprawdzać, który z nich zapewnia największy komfort jazdy.
Jak sprawdzać poziom ciśnienia w oponach rowerowych?
Sprzętem, w który powinien zaopatrzyć się każdy rowerzysta, jest dobrej jakości pompka z manometrem – najlepiej stacjonarna, która obsłuży wszystkie typy wentyli i umożliwi sprawdzanie poziomu ciśnienia w ogumieniu. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pompki dostępnej na stacji benzynowej, która również posiada manometr. Pompki ręczne, chociaż są kompaktowe i wygodne podczas pompowania opony na trasie, nie posiadają z reguły manometru. W takiej sytuacji poziom ciśnienia musimy sprawdzać „na oko” – dobrze napompowana opona powinna poddawać się podczas mocnego ucisku palcami. Jeżeli jest twarda, oznacza to, że prawdopodobnie została napompowana zbyt mocno.Jak często pompować opony rowerowe? Nie ma konkretnych wytycznych w tej kwestii, dlatego należy to robić zawsze wtedy, gdy zauważymy ubytek powietrza w oponach. Pamiętajmy jednak, że cienkie opony, które mają wysokie ciśnienie (np. w rowerze szosowym), tracą powietrze szybciej niż opony MTB, które napompowane są na 2 bary.