Przednie i tylne oświetlenie rowerowe pomaga w bezpiecznym użytkowaniu roweru o każdej porze dnia i nocy, także na nieoświetlonym terenie, oraz w każdych warunkach atmosferycznych. Wydajne przednie lampki rowerowe zapewniają szeroki strumień światła oraz pozwalają na wykorzystywanie ich średnio przez około 80 godzin w ciągłym trybie świecenia lub przez około 320 godzin w trybie pulsującym.
Lampki tylne wyróżniają się natomiast ulepszoną optyką i kątem widzenia, które sprawiają, że rowerzysta jest widoczny dla samochodów z większej odległości. W zestawach tylnego oświetlenia rowerowego można znaleźć części do montażu lampki w różnych miejscach roweru. Przednie i tylne oświetlenie rowerowe jest zasilane za pomocą baterii AA lub AAA.
Oświetlenie rowerowe – klucz do bezpieczeństwa na drodze
Jazda na rowerze po zmroku wiąże się z wieloma wyzwaniami – zarówno w kontekście widoczności, jak i bezpieczeństwa. Aby móc cieszyć się komfortową jazdą w trudnych warunkach pogodowych, warto zainwestować w dobrej jakości lampy rowerowe, których stosowanie jest wymagane przez przepisy prawa. Odpowiednio dobrane lampki rowerowe zapewniają widoczność z daleka, a także dobre oświetlenie drogi, co pozwala na lepsze dostrzeganie przeszkód i unikanie potencjalnych zagrożeń.
W tej kategorii przygotowaliśmy szeroki wybór lampek rowerowych od takich marek jak Merida, Giant, Woom, Cateye czy Knog. Proponujemy zarówno lampki rowerowe przednie, jak i lampki rowerowe tylne, które zapewniają kompleksową ochronę i zwiększają bezpieczeństwo na drodze. Nasze lampki rowerowe przednie oferują wysoką moc świecenia, umożliwiając rowerzyście widoczność na długich dystansach oraz oświetlenie ścieżki, co jest szczególnie istotne na nieoświetlonych drogach. Z kolei lampki rowerowe tylne wyróżniają się intensywnym światłem i trybom migania, zwiększając tym samym widoczność rowerzysty z tyłu, co jest ważne w warunkach słabego oświetlenia.
Lampki do roweru – rodzaje
Na rynku znajdziemy kilka rodzajów lampek do roweru, zróżnicowanych z uwagi na funkcjonalnością i sposób montażu. Wśród nich wymienić można:
- lampki przednie – charakteryzują się wysoką mocą świecenia, co zapewnia doskonałą widoczność zarówno rowerzyście, jak i innym uczestnikom ruchu. W zależności od modelu mogą oferować różne tryby świecenia, takie jak stałe, pulsujące lub migające, co dodatkowo zwiększa widoczność na drodze;
- lampki tylne – umożliwiają innym uczestnikom ruchu dostrzec rowerzystę z daleka. Lampki tylne są dostępne w różnych wersjach, począwszy od prostych, małych lampek LED, aż po bardziej rozbudowane modele z funkcją migania, które znacznie poprawiają widoczność, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia;
- lampki migające – mają tryb pulsujący, który pozwala rowerzyście wyróżniać się na drodze. Migające światła przyciągają uwagę kierowców i innych uczestników ruchu z większej odległości, co zwiększa bezpieczeństwo. Często stosowane w lampkach tylnych, ale także w przednich, migające światła są idealne na miejskie trasy oraz w nocy;
- lampki do jazdy w terenie (MTB) – cechują się większą odpornością na wstrząsy, wodoodpornością i długim czasem pracy na jednej baterii. Oprócz oświetlania drogi muszą zapewniać rowerzyście dobrą widoczność w trudnych warunkach, takich jak lasy czy kamieniste szlaki. Z tego względu, w takich modelach często stosuje się mocniejsze diody LED oraz tryby, które umożliwiają regulację kąta padania światła;
- lampki zasilane dynamem – popularne rozwiązanie wśród rowerzystów korzystających z rowerów miejskich. Dynamo umieszczone w kole lub piastach wytwarza energię podczas jazdy, co pozwala na zasilenie lampki. Dzięki temu rowerzysta nie musi martwić się o baterie czy ładowanie. Lampki te są wygodne i ekologiczne, jednak wymagają, by rowerzysta jechał w miarę płynnie, aby oświetlenie działało efektywnie;
- lampki z funkcją ładowania USB – dzięki wbudowanym akumulatorom i portom USB lampki można łatwo naładować, eliminując potrzebę częstej wymiany baterii. To ekologiczne rozwiązanie, które cieszy się dużym zainteresowaniem wśród rowerzystów, zwłaszcza tych, którzy regularnie jeżdżą na rowerze.
Lampy rowerowe a przepisy prawa
Przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia rowerów, w tym oświetlenia rowerowego, ujęte zostały w Rozporządzeniu Ministra Transportu z 6 czerwca 2013 roku. Zgodnie z tym dokumentem rowerzysta powinien posiadać dwa rodzaje lampek rowerowych, takich jak lampka rowerowa przednia (światło pozycyjne koloru białego lub żółtego selektywnego) oraz lampka rowerowa tylna (przynajmniej jedno światło koloru czerwonego i odblask o kształcie innym niż trójkąt w tym samym kolorze). Rozporządzenie nie wyklucza też stosowania świateł migających.
Co ważne, światła pozycyjne oraz światła odblaskowe, oświetlone światłem drogowym innego pojazdu, powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. W przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się również migające światła pozycyjne, które są dozwolone w celu poprawy widoczności, szczególnie w warunkach nocnych. Przepisy precyzują też, że lampki rowerowe powinny być umieszczone na odpowiedniej wysokości – nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego wysokość ta nie powinna przekraczać 1500 mm ani być niższa niż 250 mm od powierzchni jezdni.
Lampy rowerowe – czym kierować się przy wyborze?
Wybierając oświetlenie rowerowe, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na moc lampy. Oświetlenie przednie powinno zapewniać wystarczającą widoczność drogi, a tylne widoczność z dużej odległości. Ważnym aspektem jest także rodzaj zasilania. Lampki mogą być na baterie, akumulatory lub zasilane dynamem. Kolejnym czynnikiem jest wodoodporność, szczególnie przy jeździe w trudnych warunkach pogodowych. Dobrze jest również wybrać model z różnymi trybami świecenia, w tym migającym, co zwiększa widoczność.