Łańcuchy do rowerów pasują do 6-7-8-9 rzędowych zębatek używanych w każdym typie roweru. Solidne i wytrzymałe materiały zapewniają ich długoletnią trwałość nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu, w tym przy jeździe rowerami MTB po wyboistych i stromych górskich szlakach lub przy zjazdach downhillowych. Łańcuch do roweru może być wyposażony w oryginalny sworzeń do zakuwania ogniw, dzięki czemu samodzielne czyszczenie i konserwacja elementu są znacznie łatwiejsze i zajmują mniej czasu. Nowe sworznie gwarantują także, że łańcuchy do rowerów są o 50 procent odporniejsze na zerwanie podczas jazdy z dużym obciążeniem pod dużym kątem nachylenia. Łańcuchy rowerowe składają się ponadto ze 114 lub 116 ogniw. Ich dużą zaletą jest możliwość wymiany poszczególnych ogniw bez konieczności wymiany całego łańcucha, co sprawia, że koszty serwisowania elementu są znacznie niższe niż w przypadku łańcuchów gorszej klasy.
Łańcuchy do rowerów – gwarancja płynnej jazdy i maksymalnego bezpieczeństwa
Łańcuchy rowerowe stanowią jeden z kluczowych elementów każdego roweru, odpowiadając za przenoszenie napędu z korby na tylne koło. Ze względu na wytrzymałą konstrukcję zapewniają wieloletnią trwałość nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu, co widać chociażby na przykładzie jazdy na rowerze MTB po stromych, wyboistych i trudnych szlakach górskich lub przy zjazdach downhillowych. Ich odpowiednia konserwacja i regularna wymiana są jednak niezbędne, aby zapewnić płynność jazdy oraz wydłużyć żywotność innych komponentów układu napędowego.
W Aga Sport nieustannie podążamy za potrzebami naszych klientów, proponując im szeroki wybór profesjonalnych części rowerowych, takich jak np. łańcuchy Shimano, które uważane są za bezkonkurencyjnego lidera wśród tego typu komponentów. Oferujemy zarówno łańcuch rowerowy 8-rzędowy, jak i łańcuch rowerowy 10-rzędowy, który doskonale sprawdzi się w bardziej zaawansowanych modelach rowerów. Niezależnie zatem od tego, czy jesteś zapalonym kolarzem, czy weekendowym rowerzystą, w Aga Sport znajdziesz łańcuchy rowerowe w pełni dopasowane do Twoich potrzeb!
Jak działają łańcuchy do rowerów?
Łańcuchy do rowerów odpowiadają za przenoszenie mocy z pedałów na tylne koło, co pozwala rowerzyście na płynne poruszanie się do przodu. Mechanizm ten opiera się na współpracy łańcucha z zębatkami, które są częścią korby i kasety. Podczas pedałowania łańcuch owija się wokół zębatek, przesuwając się w rytm ruchu pedałów. To napędza tylne koło, co z kolei powoduje ruch roweru. Łańcuch rowerowy składa się z szeregu ogniw, które są połączone za pomocą sworzni i płytek. Dzięki temu może się elastycznie dopasowywać do ruchu i kształtu zębatek, zapewniając płynność działania całego układu napędowego. W zależności od typu roweru i liczby rzędów w kasecie (np. 8, 9, 10 czy 11 rzędów) łańcuch musi mieć odpowiednią szerokość, aby precyzyjnie współpracować z zębatkami.
Podczas zmiany biegów mechanizm przerzutki przemieszcza łańcuch na różne zębatki, co zmienia przełożenie i umożliwia jazdę z mniejszym lub większym wysiłkiem, w zależności od warunków terenowych. Kluczowym elementem działania łańcucha jest też jego napięcie, które powinno być odpowiednio dostosowane, aby uniknąć spadania łańcucha lub nieefektywnej pracy napędu.
Łańcuchy Shimano – rodzaje
Shimano to japońska firma znana na całym świecie jako jeden z wiodących producentów części rowerowych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom oraz wysokiej jakości materiałom Shimano jest dziś synonimem niezawodności w branży rowerowej. Ich oferta obejmuje szeroki asortyment komponentów, w tym przerzutki, hamulce, kasety i łańcuchy rowerowe, które zapewniają doskonałe osiągi oraz komfort jazdy dla rowerzystów na każdym poziomie zaawansowania. Ich oferta łańcuchów obejmuje:
- łańcuchy do napędów 6-7-8-rzędowych – dedykowane do starszych lub podstawowych systemów napędowych, np. Shimano HG40. Łańcuch rowerowy 8-rzędowy charakteryzuje się szerszym profilem, co sprawia, że jest wytrzymalszy, ale nieco cięższy. Doskonale nadaje się do rowerów rekreacyjnych i miejskich;
- łańcuchy do napędów 9-rzędowych – są nieco węższe od tych stosowanych w napędach 8-rzędowych, aby współpracować z większą liczbą zębatek. Nadal zachowują odpowiednią wytrzymałość, a jednocześnie zapewniają płynniejsze działanie i lepszą zmianę biegów, czego przykładem jest łańcuch Shimano HG93;
- łańcuchy do napędów 10-rzędowych – są jeszcze cieńsze, aby pomieścić dodatkową zębatkę w kasetach. Shimano stosuje w nich technologie zapewniające cichszą i szybszą zmianę biegów. Przykładem jest łańcuch rowerowy 10-rzędowy Shimano CN-6600;
- łańcuchy do napędów 11-rzędowych – w systemach 11-rzędowych, np. Shimano HG701, liczy się zarówno precyzja, jak i wytrzymałość. Łańcuchy te są lekkie i wąskie, a jednocześnie bardzo trwałe dzięki specjalnym powłokom.
- łańcuchy do napędów 12-rzędowych – napędy 12-rzędowe, typowe dla zaawansowanych rowerów górskich i szosowych, wymagają najwyższej precyzji. Łańcuchy Shimano 12-rzędowe, jak Shimano CN-M9100, są zoptymalizowane pod kątem cichej pracy i odporności na zużycie, nawet w trudnych warunkach terenowych.
Jak dobrać łańcuch rowerowy?
Aby dobrać odpowiedni łańcuch rowerowy, należy przede wszystkim dopasować go do liczby rzędów w kasecie lub wolnobiegu. Łańcuchy różnią się szerokością, dlatego ważne jest, by łańcuch pasował do konkretnego systemu napędowego, np. 8-, 9- czy 11-rzędowego. Warto również zwrócić uwagę na rodzaj roweru i styl jazdy – w przypadku rowerów górskich lepiej wybrać modele o zwiększonej wytrzymałości, a w rowerach szosowych priorytetem może być lekkość i precyzja działania.
Łańcuch rowerowy – cena
Cena łańcucha rowerowego zależy od wielu czynników, takich jak liczba rzędów w napędzie, jakość materiałów oraz zastosowane technologie. Podstawowe modele łańcuchów, przeznaczone do rowerów miejskich i rekreacyjnych, mogą kosztować od 40 do 100 zł. Łańcuchy do bardziej zaawansowanych napędów, np. 10- i 11-rzędowych, zaczynają się od około 100 zł i mogą sięgać 300 zł lub więcej. Najdroższe łańcuchy, stosowane w rowerach wyścigowych lub górskich, to inwestycja nawet powyżej 400 zł, ze względu na zaawansowane powłoki i wyższą trwałość.