NOWOŚĆ !!! ROWERY WOOM EXPLORE 4 5 6 JUŻ DOSTĘPNE W SKLEPIE STACJONARNYM !!!
UWAGA !!! WLECIAŁY PROMOCJE NA WYBRANE MODELE ROWERÓW NAWET DO 30% ZAPRASZAMY
KoszykKonto
Tu jesteśmy
Nie znaleziono produktów
Wyszukiwanie zaawansowane

Mostek rowerowy – jak dobrać?

Zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić dla swojego komfortu podczas jazdy i przyjęcia bardziej aerodynamicznej, sportowej postawy? Zwróć uwagę na mostek rowerowy – ten specjalny wspornik kierownicy w znacznym stopniu wpływa na wygodę i wydajność podczas pedałowania. Sprawdź, jak dobrać odpowiedni mostek rowerowy w zależności od typu roweru i zobacz, jak go prawidłowo regulować.


Czym jest mostek rowerowy?

Mostek rowerowy, inaczej wspornik kierownicy, to niewielki element łączący kierownicę z widelcem oraz przednią oponą. Choć jest mały i często zupełnie niepozorny, jego odpowiednie ustawienie ma ogromne znaczenie dla dopasowania roweru do potrzeb sportowca. Mostek rowerowy ma istotny wpływ na stabilne mocowanie roweru oraz utrzymanie prawidłowej pozycji podczas jazdy.

Co ciekawe, w branży rowerowej mówi się, że mostek rowerowy to drugi, obok rozmiaru ramy, najważniejszy element brany pod uwagę podczas tzw. bike fittingu, czyli dopasowania ustawień jednośladu do potrzeb rowerzysty.


Mostki rowerowe – rodzaje

Na rynku znajdziemy obecnie kilka rodzajów mostków rowerowych, które różnią się między sobą konstrukcją, przeznaczeniem i funkcjonalnością. Są to przede wszystkim:
  • mostki rowerowe klasyczne – proste konstrukcje, zwykle stosowane jako mostki rowerowe MTB oraz mostki rowerowe szosowe. Podczas ich wyboru należy zwrócić szczególną uwagę na długość oraz kąt nachylenia;
  • mostki rowerowe regulowane – wygodne rozwiązanie wykorzystywane głównie w rowerach miejskich i trekkingowych. Umożliwiają szybką zmianę kąta nachylenia kierownicy, w efekcie czego rowerzysta może ustawić odpowiednią dla siebie pozycję;
  • mostki rowerowe amortyzowane – skutecznie tłumią wstrząsy generowane podczas jazdy, dzięki czemu odciążają nadgarstki i ręce rowerzysty. Zwykle dedykowane są do graveli, niekiedy też stosuje się je jako mostki rowerowe szosowe;
  • mostki rowerowe zintegrowane – dostępne są w dwóch wariantach, czyli jako kierownica zintegrowana z mostkiem (zintegrowany kokpit), wykorzystywane jako mostek rowerowy szosowy, a także mostek zintegrowany z ramą, stosowany w rowerach grawitacyjnych.  


Jak dobrać odpowiedni mostek rowerowy?

Sporym wyzwaniem dla rowerzysty może okazać się wybór odpowiedniego mostka rowerowego, który będzie w pełni kompatybilny z naszym sprzętem, a do tego zapewni maksimum komfortu podczas jazdy. Podczas doboru warto zwrócić uwagę na trzy główne parametry:
  • typ mocowania w rowerze – wyróżnia się dwa główne typy mocowania: klasyczne mocowanie z dwiema śrubami oraz mocowanie z jedną dużą śrubą. W przypadku mostków z dwiema śrubami kierownicę trzymają dwie śruby umiejscowione po bokach mostka, co zapewnia solidne i stabilne mocowanie, które jest łatwe do regulacji i montażu. Jest to najczęściej spotykane rozwiązanie w rowerach szosowych, górskich i miejskich. Mostki z jednym mocowaniem, zwane „oversized”, zapewniają większą powierzchnię kontaktu z kierownicą, co przekłada się na lepszą sztywność i wytrzymałość, szczególnie w rowerach wyczynowych i górskich. Ten typ mocowania jest bardziej wymagający, jeśli chodzi o precyzyjny montaż, ale zapewnia lepszą kontrolę nad rowerem w ekstremalnych sytuacjach, takich jak jazda po nierównych nawierzchniach czy w trakcie wyścigów;
  • średnicę rury sterowej – rura sterowa to część ramy, przez którą przechodzi widelec, łącząc go z mostkiem. Standardowa średnica rury sterowej to 1 1/8 cala (28,6 mm), która jest najczęściej spotykana w rowerach szosowych, górskich i miejskich. Jest to również najbardziej uniwersalny rozmiar, z którym kompatybilnych jest wiele mostków. W nowoczesnych rowerach, zwłaszcza w rowerach wyczynowych, coraz częściej spotyka się jednak większe średnice, takie jak 1 1/4 cala (31,8 mm) oraz 1,5 cala (40 mm), które zapewniają większą sztywność i stabilność, szczególnie w rowerach MTB i enduro. Większe średnice rur sterowych dają rowerowi większą wytrzymałość i lepszą kontrolę nad prowadzeniem, szczególnie w trudnym terenie, ale wymagają one również odpowiedniego mostka oraz widelca. Ważne jest, aby przed zakupem mostka dokładnie zmierzyć średnicę rury sterowej w rowerze i upewnić się, że jest ona zgodna z mostkiem, który planujemy zamontować;
  • średnicę kierownicy – współczesne rowery zazwyczaj mają kierownice o średnicy 31,8 mm, która zapewnia dobry balans między sztywnością a komfortem jazdy. Ten rozmiar jest obecnie standardem w rowerach szosowych, górskich, a także w wielu rowerach miejskich i trekkingowych. Dla rowerów bardziej rekreacyjnych lub starszych modeli wciąż popularnym rozwiązaniem jest średnica 25,4 mm, która jest nieco mniejsza i daje bardziej elastyczne wrażenie podczas jazdy. Taki typ kierownicy występuje w rowerach miejskich, turystycznych czy klasycznych. Z kolei w rowerach wyczynowych, zwłaszcza MTB i enduro, coraz częściej stosuje się kierownice o średnicy 35 mm, które zapewniają jeszcze większą sztywność i stabilność, szczególnie w trudnym terenie. Warto jednak pamiętać, że średnica kierownicy musi być kompatybilna z mostkiem, ponieważ różne średnice wymagają różnych rozmiarów zacisków mostka.


Jak widać, prawidłowy dobór mostka rowerowego to gwarancja nie tylko komfortu, ale także bezpieczeństwa i wydajności podczas jazdy.
 

Polecane marki

ACCENTCATEYECONTINENTALDALBELLODARTMOORFINISH LINEKNOGKRYPTONITELANGELAZERLOOKMAXXISMERIDANORTHWAVEPOCPRORESTRAPROSSIGNOLROWERY GIANTROWERY LIVscootandrideSHIMANOSIDASSIS Science in SportSR SUNTOURTHERM-ICTREZADOVOLKLWOOM
Masz pytania?Skontaktuj się z nami

AGA-SPORT czeka aby dobrać dla Ciebie produkty z naszej oferty. Jesteśmy w kontakcie pon-pt od 11.00 do 19:00, sob od 10:00 do 15:00. Kliknij w poniższy przycisk, aby wybrać dogodny sposób komunikacji, napisz do nas lub zadzwoń.