Okulary rowerowe – jakie wybrać? Czy warto kupić okulary fotochromowe?
Słońce jest z jednej strony niezbędne do życia na Ziemi, jednak z drugiej może okazać się szkodliwe dla naszego organizmu, zwłaszcza jeśli dostarczamy je w zbyt dużych dawkach. Wiele osób aktywnych fizycznie zdaje sobie sprawę z tego, jaki wpływ ma promieniowanie UV na ich skórę oraz oczy. Dobre okulary przeciwsłoneczne na oczach sportowca to dziś standard, również w przypadku rowerzystów. Czy wiesz jednak, jakie okulary rowerowe wybrać, by cieszyć się komfortową jazdą, a przy tym zapewnić sobie 100% ochronę oczu?Dlaczego zakup dobrej jakości okularów rowerowych jest tak ważny?
Głównym zadaniem okularów rowerowych jest ochrona oczu przed trzema największymi zagrożeniami: promieniowaniem ultrafioletowym, ciałami obcymi, które mogą wpaść do oczu (np. owady) oraz pędem powietrza i zimnem, które często przyczyniają się do łzawienia oczu i chorób zatok. Chociaż dwa ostatnie parametry spełniają niemal wszystkie okulary na rower, to kwestia ochrony przed promieniowaniem UV jest nieco bardziej skomplikowana.Wybierając okulary rowerowe, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę nie na sam wygląd oprawek, co raczej na konstrukcję soczewki, czyli zastosowane w niej technologie oraz filtr UV400, który będzie chronić nasze oczy przed najbardziej szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym UVA i UVB.
Jakie okulary na rower wybrać?
Okulary rowerowe, a dokładnie znajdujące się w nich soczewki, są podzielone ze względu na poziom przepuszczanego światła. Dzielimy je na kilka kategorii:- 0 kat. S0, czyli szkła zapewniające przepuszczalność światła na poziomie 80-100%. Są to szkła transparentne, które polecane są do jazdy w nocy i w warunkach ograniczonej widoczności;
- 1 kat. S1, czyli szkła o przepuszczalności światła 43-80%, których zadaniem jest zwiększenie kontrastu z trudnych warunkach pogodowych. Szkła są żółte i polecane są na pochmurne, deszczowe dni;
- 2 kat. S2 z przepuszczalnością światła na poziomie 18-43%, które zabezpieczają oczy przed intensywnym promieniowaniem, a przy tym pozwalają utrzymać odpowiednią widoczność w nieco gorszych warunkach pogodowych. Są to uniwersalne soczewki, jednak rzadko spotykane w przypadku okularów rowerowych;
- 3 kat. S3, czyli soczewki oferujące przepuszczalność światła 8-18%, które należą do najczęściej wybieranych szkieł do okularów na rower. Zapewniają ochronę wzroku w słoneczne dni (głównie w lecie) przede wszystkim podczas jazdy na szosie;
- 4 kat. S4 z przepuszczalnością światła wynoszącą 3-8%, czyli „najmocniejsze” okulary rowerowe ze wszystkich, które zabezpieczają wzrok w najtrudniejszych warunkach pogodowych, np. w słoneczny, zimowy dzień lub w ekstremalnie nasłonecznionych warunkach podczas jazdy na rowerze.
Wybór kategorii szkieł w okularach na rower decyduje o warunkach, w których zapewnią nam one ochronę przed promieniowaniem słonecznym, a także pozwolą na utrzymanie odpowiedniego poziomu przyciemnienia, co ułatwi widzenie w określonych warunkach oświetleniowych.
Okulary fotochromowe na rower – jakie kupić i czy warto w nie zainwestować?
Zmiana okularów lub samych szkieł na te o innej kategorii może być uciążliwa, zwłaszcza gdy warunki pogodowe drastycznie zmieniają się podczas jednej wyprawy rowerowej. Rozwiązaniem tego problemu są okulary rowerowe fotochromowe, w których szkła reagują na padające na nie światło. W praktyce oznacza to, że przy większym natężeniu promieniowania słonecznego delikatnie przyciemniają się, a gdy słońce zachodzi za chmury, ich poziom przyciemnienia spada. Dzięki temu jedna para okularów rowerowych jest w stanie zastąpić kilka innych o zróżnicowanych szkłach.Jakie okulary fotochromowe na rower wybrać? My polecamy modele marki Shimano, które oferują przepuszczalność światła na poziomie 17-85% i są świetnym wyborem zarówno do jazdy przy słabym świetle, jak i podczas słonecznej pogody.