NOWOŚĆ !!! ROWERY WOOM EXPLORE 4 5 6 JUŻ DOSTĘPNE W SKLEPIE STACJONARNYM !!!
UWAGA !!! WLECIAŁY PROMOCJE NA WYBRANE MODELE ROWERÓW NAWET DO 30% ZAPRASZAMY
KoszykKonto
Tu jesteśmy
Nie znaleziono produktów
Wyszukiwanie zaawansowane

Opony bezdętkowe do roweru – plusy i minusy


Jeszcze kilkanaście lat temu opony bezdętkowe do roweru były nowinką technologiczną, dostępną wyłącznie dla zawodowych kolarzy. Dziś widzimy jednak, że coraz więcej rowerzystów decyduje się na tego typu rozwiązanie, ceniąc sobie jego uniwersalność, funkcjonalność i niezawodność. Czy faktycznie warto zainwestować w opony tubeless i z jakimi utrudnieniami należy się liczyć?


Czym są opony bezdętkowe?

Opony bezdętkowe, inaczej określane jako tubeless, to rodzaj ogumienia rowerowego, które nie wymaga użycia tradycyjnej dętki. W tego typu oponach powietrze jest utrzymywane bezpośrednio między obręczą a oponą, co eliminuje potrzebę stosowania dodatkowej warstwy, jaką stanowi dętka. Kluczowym elementem opon bezdętkowych jest ich specjalna konstrukcja, która ściśle przylega do obręczy, tworząc szczelne połączenie i zapobiegając wyciekaniu powietrza.

Opony bezdętkowe wymagają specjalnie przystosowanych obręczy oraz zastosowania płynu uszczelniającego, który dodatkowo zapobiega przedostawaniu się powietrza przez ewentualne małe nieszczelności. Dzięki temu w przypadku niewielkich przebić płyn automatycznie zakleja dziurę, co znacznie zmniejsza ryzyko nagłej utraty ciśnienia podczas jazdy. Opony bezdętkowe do roweru charakteryzują się też możliwością jazdy na niższym ciśnieniu, co zwiększa przyczepność, komfort jazdy i kontrolę nad rowerem, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach.
 

Opony bezdętkowe do roweru a klasyczne ogumienie

Opony bezdętkowe do roweru i klasyczne ogumienie z dętką różnią się przede wszystkim konstrukcją, co przekłada się na ich właściwości, sposób użytkowania oraz wygodę jazdy. Klasyczne opony z dętką składają się z dwóch elementów – zewnętrznej opony oraz wewnętrznej dętki, która utrzymuje powietrze i zapewnia odpowiednie ciśnienie. W przypadku opon tubeless dętka jest zbędna, a powietrze jest utrzymywane bezpośrednio między oponą a obręczą.

Jedną z głównych różnic między tymi dwoma rozwiązaniami jest odporność na przebicia. Dzięki zastosowaniu specjalnego płynu uszczelniającego opony bezdętkowe są w stanie automatycznie zasklepić niewielkie dziury, co minimalizuje ryzyko nagłego spadku ciśnienia podczas jazdy. Z kolei w klasycznych oponach przebicie dętki oznacza zazwyczaj konieczność wymiany lub naprawy dętki, co może być bardziej czasochłonne i uciążliwe.

Kolejną różnicą jest komfort jazdy. Opony bezdętkowe pozwalają na jazdę przy niższym ciśnieniu, co zwiększa przyczepność i absorpcję wstrząsów, zwłaszcza na trudnym terenie. To sprawia, że rowerzysta ma lepszą kontrolę nad rowerem, a sama jazda staje się bardziej płynna i stabilna. Klasyczne opony z dętką wymagają wyższego ciśnienia, co może skutkować mniejszym komfortem, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach, ale za to łatwiej je zamontować i serwisować. Opony bezdętkowe są również bardziej wydajne pod kątem oporów toczenia. Brak dętki eliminuje tarcie pomiędzy dętką a oponą, co sprawia, że rowerzysta potrzebuje mniej energii do poruszania się po asfalcie czy szutrowych drogach. Natomiast klasyczne opony z dętką mogą generować nieco większe opory, co wpływa na efektywność jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach.
 

Zalety i wady opon bezdętkowych

Inwestycja w opony bezdętkowe do roweru niesie za sobą szereg korzyści, takich jak:
  • wysoka odporność na przebicia – dzięki zastosowaniu płynu uszczelniającego opony bezdętkowe mogą automatycznie zaklejać niewielkie dziury powstałe w wyniku przebicia, co minimalizuje ryzyko nagłego spadku ciśnienia i konieczności zatrzymania się w celu naprawy;
  • lepsza przyczepność – możliwość jazdy przy niższym ciśnieniu zwiększa powierzchnię styku opony z podłożem, co poprawia trakcję i kontrolę nad rowerem, zwłaszcza na nierównych i trudnych nawierzchniach;
  • większy komfort jazdy – niższe ciśnienie w oponach bezdętkowych skuteczniej absorbuje wstrząsy i nierówności, co zwiększa komfort, szczególnie na wyboistych trasach;
  • mniejsze opory toczenia – brak dętki eliminuje tarcie między dętką a oponą, co przekłada się na mniejsze opory toczenia i większą wydajność, zwłaszcza podczas jazdy po gładkich nawierzchniach;
  • mniejsza waga – eliminacja dętki pozwala zmniejszyć wagę całego układu, co może być szczególnie ważne dla zawodowych kolarzy, gdzie liczy się każdy gram.

Z drugiej strony musimy pamiętać też o pewnych niedogodnościach związanych z wyborem opon bezdętkowych. Takie ogumienie jest z pewnością droższe w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań z dętką i trudniejsze w montażu. Nie bez znaczenia jest także konieczność regularnego uzupełniania płynu uszczelniającego oraz zastosowania specjalnych obręczy kompatybilnych z tym systemem.
 

Jak założyć oponę bezdętkową do roweru?

Przed założeniem opony bezdętkowej warto upewnić się, że nasza obręcz jest kompatybilna z tym ogumieniem. Następnie należy nałożyć taśmę uszczelniającą na obręcz, aby zabezpieczyć ją przed ucieczką powietrza. Kolejnym krokiem jest założenie wentylu bezdętkowego i upewnienie się, że jest on dobrze osadzony. W kolejnym kroku montujemy oponę na obręczy, wkładając jeden z jej boków. Przed całkowitym założeniem drugiego boku należy wlać do środka odpowiednią ilość płynu uszczelniającego. Na koniec warto dopompować oponę, aby doszło do jej uszczelnienia, po czym sprawdzić, czy dobrze przylega do obręczy.

Polecane marki

ACCENTCATEYECONTINENTALDALBELLODARTMOORFINISH LINEKNOGKRYPTONITELANGELAZERLOOKMAXXISMERIDANORTHWAVEPOCPRORESTRAPROSSIGNOLROWERY GIANTROWERY LIVscootandrideSHIMANOSIDASSIS Science in SportSR SUNTOURTHERM-ICTREZADOVOLKLWOOM
Masz pytania?Skontaktuj się z nami

AGA-SPORT czeka aby dobrać dla Ciebie produkty z naszej oferty. Jesteśmy w kontakcie pon-pt od 11.00 do 19:00, sob od 10:00 do 15:00. Kliknij w poniższy przycisk, aby wybrać dogodny sposób komunikacji, napisz do nas lub zadzwoń.