Przerzutki tylne do rowerów - jak wybrać?
Przerzutka tylna to ważny element układu napędowego roweru, który przesuwa łańcuch od zębatki do zębatki w kasecie zainstalowanej w kole napędowym. Dzięki niej rowerzysta może cieszyć się komfortową jazdą w zróżnicowanym terenie, m.in. na stromych podjazdach, a także w piachu lub błocie. Niestety, uszkodzenie tylnej przerzutki jest jedną z najczęstszych awarii, jakie mogą nam się przytrafić podczas eksploatacji roweru. Jak dobrać tylną przerzutkę, by napęd pracował bez zarzutu? Czym kierować się podczas zakupu tylnej przerzutki do różnych typów rowerów?Jak wybrać przerzutki tylne do roweru?
Przerzutka tylna składa się z korpusu oraz tzw. wózka, który często określany jest również jako prowadnica lub wodzik. Oba te elementy ściśle ze sobą współpracują – sprężyna znajdująca się w korpusie wprawia w ruch wózek, który przesuwa się nad kolejnymi zębatkami i kieruje łańcuch na odpowiednie przełożenie. Warto przy tym pamiętać, że wózki mają różne długości, w zależności od kasety zamontowanej w danym rowerze. Co więcej, zdarza się, że niektóre przerzutki tylne nie są w stanie obsługiwać kaset, które nie są dostosowane do dużej liczby zębatek.Jak wybrać przerzutki tylne do roweru? Na początek dobrze jest zwrócić uwagę na jej przeznaczenie. Niektóre przerzutki pasują do rowerów szosowych i górskich, inne natomiast do rowerów miejskich i turystycznych. Czasami możemy spotkać się również z bardziej uniwersalnymi grupami osprzętu rowerowego, które sprawdzą się zarówno w rowerach MTB, jak i miejskich, np. seria Shimano Alivio oraz Acera. Kolejną istotną kwestią podczas wyboru przerzutki tylnej jest prawidłowe dopasowanie jej do liczby zębatek i zębów, które posiada kaseta. Co ważne, powinna być ona również dobrana do manetki (lub klamkomanetki) na kierownicy.