UWAGA !!! WLECIAŁY PROMOCJE NA WYBRANE MODELE ROWERÓW NAWET DO 20% ZAPRASZAMY
KoszykKonto
Tu jesteśmy
Nie znaleziono produktów
Wyszukiwanie zaawansowane

Rocker w nartach – co to jest?

Mówi się, że „jazda na nartach to sztuka tańca ze śniegiem”. Aby narciarski taniec nie stracił jednak swojej magii i nieustannie imponował płynnością oraz lekkością, musimy zadbać o odpowiednią technikę oraz dobór takiego sprzętu, który zapewni nam maksymalny komfort jazdy, a także pomoże w doskonaleniu umiejętności narciarskich. W tej roli świetnie sprawdzi się rocker w nartach – element niepozorny, aczkolwiek niezbędny dla wielu narciarzy. Czym jest rocker w nartach, jakie pełni funkcje i czym różni się od cambera? O tym opowiemy już za moment.

rocker w nartach
 

Rocker w nartach – co to takiego?

W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że rocker jest technologią stosowaną w nartach i deskach snowboardowych, która polega na odpowiednim wyprofilowaniu i uniesieniu części dziobowej narty (lub deski) od płaszczyzny poziomej, jak również optymalnym dopasowaniu taliowania (geometrii) narty lub deski. W niektórych modelach  nart możemy spotkać się również z tym, że rocker występuje w tylnej części deski.

Co ważne, w zależności od przeznaczenia danego typu sprzętu, rocker w nartach może mieć różną długość. Zakłada się, że najdłuższe narty z rockerem, który niejednokrotnie sięga aż do strefy wiązań w części dziobowej i tylnej, przeznaczone są do jazdy poza trasami, głównie w miękkim śniegu. Wówczas rocker ma za zadanie sprawić, że narty będą mogły lepiej unosić się na śnieżnym puchu. W większości przypadków strefa rockera znajduje się na 15-30% całkowitej długości narty (głównie w nartach all mountain oraz on piste).
 

Jak działa rocker w nartach i w jakim celu go stworzono?

Głównym zadaniem rockera w nartach jest ułatwienie jazdy w miękkim śniegu oraz poza trasami. I to właśnie z myślą o miłośnikach jazdy freeride powstała technologia rockera, która dziś jest chętnie wykorzystywana w niemal wszystkich typach nart. Wszystko zaczęło się w latach 90. ubiegłego wieku, kiedy to doszło do sporej rewolucji w świecie sportów zimowych. Do tamtego czasu niemal wszyscy narciarze korzystali ze sprzętu o długości zbliżonej lub nieco przekraczającej ich wzrost. Takie podejście związane było głównie z techniką jazdy oraz warunkami panującymi na stoku. Śnieg był zwykle miękki, rozjeżdżony i nikt nie myślał o tym, by lepiej przygotować trasy do zjazdów. Z tego powodu narty musiał mieć odpowiednią długość, tak, aby rozkładać nacisk na całą powierzchnię śniegu.

Wszystko zmieniło się, gdy na początku lat 90. Pojawiły się pierwsze narty carvingowe, o wiele krótsze od klasycznego sprzętu i z wyraźnym taliowaniem, które miało ułatwić szybką, dynamiczną jazdę na krawędziach. Mocne taliowanie i skrócenie desek skutkowało jednak tym, że narty nie posiadał odpowiednich wartości tłumiących, co niestety miało swoje odzwierciedlenie w kondycji sportowców, którzy po całym dniu szusowania niejednokrotnie odczuwali bóle kolan oraz stawów.

Potencjalnie najprostszym rozwiązaniem byłoby w tym przypadku wydłużenie nart, które mogłyby lepiej tłumić przeciążenia oraz drgania, a do tego zapewnić większą stabilność. Mimo wszystko taki sprzęt byłby trudniejszy we wprowadzaniu w skręty, dlatego też alternatywą dla takiej opcji stało się wprowadzenie technologii Rocker.

Zastosowanie rockera w nartach sprawia, że deski posiadają dwa punkty inicjacji skrętu – na początku i na końcu strefy. Stosując odpowiednią geometrię nart, zawodnik zyskuje więc większą dynamikę i zwinność podczas wprowadzania krótkiej deski w skręt, natomiast stabilność i tłumienie drgań w przypadku dłuższych nart. To złoty środek dla dzisiejszego narciarstwa, a także ogromna rewolucja w świecie sportów zimowych od czasu wprowadzenia nart carvingowych.
 

Rocker w nartach a dobór długości desek

Aby móc w pełni korzystać z udogodnień, jakie zapewnia rocker w nartach, a także docenić jego uniwersalność, warto pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach związanych z doborem długości nart:
  • narty z rockerem muszą być dłuższe od modeli bez tej technologii o około 5-10 cm;
  • w przypadku nart z grupy all mountain należy sięgać po sprzęt, który będzie krótszy o około 5-10 cm od wzrostu narciarza;
  • zakres różnic między wzrostem zawodnika a długością jego nart nie jest stały i zależy głównie od jego masy ciała.
 

Rocker w nartach a camber – różnice

Mówiąc o rockerze w nartach, warto wspomnieć również o camberze, który stanowi całkowite jego przeciwieństwo. Camber to odcinek nart fabrycznie wygiętych w przeciwnym kierunku do dziobu, dzięki czemu obszar pod butem jest delikatnie podniesiony względem dziobu i pięty. Camber to także odcinek nart, które na skutek obciążenia dotykają podłoża, czyli inaczej mówiąc cała długość narty poza wystającymi dziobami oraz tyłami.

Polecane marki

ACCENTCATEYECONTINENTALDALBELLODARTMOORFINISH LINEKNOGKRYPTONITELANGELAZERLOOKMAXXISMERIDANORTHWAVEPOCPRORESTRAPROSSIGNOLROWERY GIANTROWERY LIVSHIMANOSIDASSIS Science in SportSR SUNTOURTHERM-ICTREZADOVOLKLWOOM
Masz pytania?Skontaktuj się z nami

AGA-SPORT czeka aby dobrać dla Ciebie produkty z naszej oferty. Jesteśmy w kontakcie pon-pt od 11.00 do 19:00, sob od 10:00 do 15:00. Kliknij w poniższy przycisk, aby wybrać dogodny sposób komunikacji, napisz do nas lub zadzwoń.