UWAGA !!! WLECIAŁY PROMOCJE NA WYBRANE MODELE ROWERÓW NAWET DO 20% ZAPRASZAMY
KoszykKonto
Tu jesteśmy
Nie znaleziono produktów
Wyszukiwanie zaawansowane

Rodzaje wentyli rowerowych – jak napompować oponę z wentylem?

Wentyl rowerowy to z pozoru mało istotny element wyposażenia roweru, jednak prędzej czy później każdy rowerzysta jest zmuszony bliżej się z nim zapoznać. Brak podstawowej wiedzy na temat obsługi wentyla w rowerze może sprawić, że nawet podczas niewielkiej awarii na trasie będziemy mieć problem z napompowaniem przebitej dętki. Czym dokładnie jest wentyl rowerowy i jakie są trzy najpopularniejsze rodzaje wentyli rowerowych? Jak pompować wentyl w rowerze?

rodzaje wentyli rowerowych
 

Wentyl rowerowy – co to takiego?

Wentyl rowerowy jest jednym z najmniejszych komponentów każdego jednośladu, który odpowiada za utrzymanie optymalnego poziomu powietrza w oponach podczas jazdy. W zależności od modelu roweru może on stanowić element dętki lub systemu bezdętkowego, do którego wtłaczane jest powietrze.

Warto wiedzieć, że w dętkach rowerowych możemy spotkać się z trzema głównymi rodzajami wentyli rowerowych, które są łatwe do rozpoznania z uwagi na typ zaworu. Każdy wentyl ma także nieco inną budowę oraz inny sposób wtłaczania powietrza, w związku z tym, zanim zabierzemy się za jego pompowanie, warto zapoznać się ze specyfikacją poszczególnych typów wentyli.
 

Rodzaje wentyli rowerowych

Niestety, w kwestii wentyli rowerowych nie możemy liczyć na standaryzację i jeden konkretny produkt, który znajdziemy w każdym rowerze. Na rynku dostępne są 3 rozwiązania wykorzystywane przez różnych producentów części rowerowych. Każde z nich jest stosowane od wielu lat, dzięki czemu możemy mieć pewność, że wentyle te są sprawdzone, ogólnodostępne i proste w pompowaniu.

Wśród rodzajów wentyli rowerowych wymienić należy:
  • wentyl Schrader (AV, samochodowy) – popularny wentyl rowerowy, który powszechnie stosowany jest w samochodach. W ostatnich latach coraz częściej jest on jednak wypierany przez wentyle Presta. Wentyl Schrader jest wyposażony z obu stron w rurkę o średnicy 8 mm (co ma duże znaczenie z punktu widzenia rowerzysty, ponieważ część obręczy ma mniejsze otwory, dostosowane do wentyli sportowych), jak również w sprężynkę z dwiema uszczelkami, która częściowo jest wspomagana przez napór powietrza, dzięki czemu dociska uszczelkę i blokuje ujście powietrza;
  • wentyl Presta (FV lub SV) – swego czasu mogliśmy go znaleźć w rowerach szosowych, jednak dziś jest on spotykany również w rowerach górskich, crossowych, miejskich i trekkingowych. Wentyl Presta jest nieco mniejszy od wentyla Schrader – ma średnicę na poziomie 6 mm i jest zbudowany z gwintowanej rurki połączonej na stałe z dętką. W środku wentyla znajduje się natomiast rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Wentyl Presta pasuje do mniejszych otworów w obręczach i gwarantuje bardzo dobrą szczelność;
  • wentyl Dunlop (DV) – wentyl, z którym możemy jeszcze spotkać się w rowerach starszego typu (np. powszechnie znanych składakach), a także w najtańszych jednośladach dla dzieci. Element ten charakteryzuje się prostą budową składającą się z rurki oraz sworznia z metalową rurką. Warto jednak pamiętać, że jest on jednokierunkowy, w związku z czym uniemożliwia sprawdzanie ciśnienia w oponie. Co więcej, spuszczenie powietrza z takiego wentyla wiąże się z koniecznością całkowitego jego odkręcenia.
 

Jak pompować wentyl Schrader?

Do napompowania wentyla Schrader potrzebujemy specjalnej pompki (tzw. pompka do amortyzatora), która jest dostępna na każdej stacji benzynowej. Dobra informacja jest również taka, że w przypadku takiego wentyla nie musimy nic odkręcać – wystarczy, że jedynie nałożymy końcówkę pompki na wentyl (ewentualnie możemy ją dodatkowo zablokować). By z kolei spuścić powietrze z dętki z wentylem Schrader, należy wcisnąć wewnętrzny bolec – przy użyciu palca lub klucza rowerowego, który pozwoli na dociśnięcie go z odpowiednią siłą.
 

Jak pompować wentyl Presta?

Pompowanie dętki z wentylem Presta może początkowo sprawić pewne trudności osobom, które do tej pory nie miały do czynienia z tego typu zadaniami. Pierwszą czynnością, którą należy wykonać, jest zdjęcie plastikowej osłonki, a następnie odkręcenie wentyla. By to zrobić, należy kręcić zaworem w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara – zazwyczaj wystarcza 1,5-2 obroty. Co ważne, przy pompowaniu wentyla Presta lepiej jest nie odkręcać go do końca, by zapobiec jego uszkodzeniom. Na koniec nakładamy końcówkę pompki. Spuszczanie powietrza z wentyla Presta wygląda podobnie jak w przypadku wentyla Schrader – odkręcamy nieco końcówkę i naciskamy ją palcem.
 

Jak pompować wentyl Dunlop?

Na koniec pozostaje pytanie, jak pompować wentyl w rowerze dziecięcym lub miejskim, który posiada wentyl Dunlop? Tu sprawa jest zdecydowanie najłatwiejsza spośród wszystkich rozwiązań. Wystarczy, że nasadzimy pompkę na końcówkę wentyla i ją zablokujemy (o ile pompka posiada taką opcję). Jak już wspomnieliśmy, wentyl Dunlop jest jednokierunkowy, dlatego, by spuścić z niego powietrze, należy odkręcić zawór w całości.
 
Czasami zdarza się tak, że rower posiada koła bezdętkowe wyposażone w specjalne zawory. W takiej sytuacji wentyl przykręcany jest bezpośrednio do obręczy i może on być wymieniany w całości, co jest możliwe wyłącznie w przypadku układów bezdętkowych.

Polecane marki

ACCENTCATEYECONTINENTALDALBELLODARTMOORFINISH LINEKNOGKRYPTONITELANGELAZERLOOKMAXXISMERIDANORTHWAVEPOCPRORESTRAPROSSIGNOLROWERY GIANTROWERY LIVSHIMANOSIDASSIS Science in SportSR SUNTOURTHERM-ICTREZADOVOLKLWOOM
Masz pytania?Skontaktuj się z nami

AGA-SPORT czeka aby dobrać dla Ciebie produkty z naszej oferty. Jesteśmy w kontakcie pon-pt od 11.00 do 19:00, sob od 10:00 do 15:00. Kliknij w poniższy przycisk, aby wybrać dogodny sposób komunikacji, napisz do nas lub zadzwoń.