Rower crossowy a rower miejski – porównanie cech i zastosowań
Najnowsze badania przeprowadzone przez agencję badawczą Difference wskazują, że co trzeci Polak planuje w najbliższym roku zakup nowego roweru. Stanowi to duży wzrost wobec poprzedniego roku, kiedy to taką chęć zadeklarowało zaledwie 25% respondentów. Jak podkreślają eksperci, największą popularnością wśród Polaków cieszą się trzy typy rowerów – miejskie, crossowe i dziecięce. O ile jednak zakup roweru dziecięcego jest oczywisty w przypadku najmłodszych kolarzy, o tyle dorośli rowerzyści często stoją przed dylematem, co wybrać – rower crossowy czy rower miejski? Spróbujemy dziś odpowiedzieć na to pytanie.Rower crossowy – uniwersalny sprzęt na wyprawy małe i duże
Na pierwszy ogień bierzemy rower crossowy, który często określany jest mianem roweru fitness. W klasyfikacji rowerowej sprzęt ten umieszczany jest jako model pomiędzy rowerem MTB a rowerem trekkingowym. W przeciwieństwie do roweru MTB typowy cross nie wymaga od rowerzysty przyjmowania agresywnej, lekko pochylonej do przodu pozycji. Co więcej, nie posiada on takich akcesoriów jak bagażnik, błotniki i oświetlenie, które z kolei jest charakterystyczne dla rowerów trekkingowych.W branży rowerowej rower crossowy uważany jest za jeden z najbardziej wszechstronnych jednośladów, który świetnie sprawdza się podczas jazdy w praktycznie każdym terenie. Jego specyficzna konstrukcja sprawia, że można na nim pokonywać naprawdę duże ilości kilometrów w trudnym terenie górskim, a także poruszać się po delikatnych wzniesieniach i dolinach, nie generując tym samym zbyt dużych oporów toczenia na utwardzonej drodze (efekt zastosowania dość cienkich opon).
Część rowerzystów uważa jednak, że minusem rowerów crossowych jest brak dodatkowego wyposażenia, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Nawet jeśli zdecydujemy się na zakup tych akcesoriów na własną rękę, to często okazuje się, że rower traci swój kluczowy atut, czyli niską wagę.
Rower miejski – wygodnie i przyjemnie w samym centrum miasta
A co jeśli bardziej niż na uniwersalności roweru zależy nam na komfortowej jeździe po miejskich uliczkach? W takiej sytuacji znacznie lepszym wyborem może okazać się rower miejski, który jest strzałem w dziesiątkę, jeżeli chodzi o codzienne dojazdy do pracy lub krótkie wycieczki po okolicy. Tego typu sprzęt posiada klasyczne, miejskie wyposażenie czyli: błotniki, chlapacze, bagażnik, oświetlenie, zabudowany napęd oraz praktyczny koszyk do przechowywania drobiazgów.Wsiadając na rower miejski, rowerzysta z pewnością doceni niesamowity komfort, który zapewnia możliwość utrzymania wyprostowanej pozycji i bardzo dobra widoczność. Niestety, rowery miejskie nie do końca sprawdzą się podczas jazdy po leśnych wertepach lub górskich szlakach. Co więcej, zwykle takie jednoślady są bardzo ciężkie (czasami mogą ważyć nawet do 25 kg), mają mało przełożeń (maksymalnie 10) i nie są zbyt szybkie, dlatego też będą wystarczające jedynie do jazdy po mieście.
Rower crossowy czy rower miejski – porównanie cech rowerów
Na podstawie powyższych opisów łatwo wywnioskować, że rower crossowy mocno różni się od roweru miejskiego. Spróbujmy jednak raz jeszcze przeanalizować podobieństwa i różnice pomiędzy tymi dwoma typami jednośladów:- przeznaczenie – crossy to świetny wybór na każdą trasę – zarówno tę długą i nieco bardziej wymagającą, jak i tę po delikatnym, spokojnym terenie. Rower miejski to z kolei sprzęt typowo miejski, z którym raczej nie należy wybierać się na przejażdżki po lesie lub po nieutwardzonych ścieżkach;
- rama i geometria – geometria roweru crossowego jest projektowana w taki sposób, by sylwetka rowerzysty była w miarę wyprostowana, co przekłada się na większy komfort jazdy. Rowery miejskie są z kolei często pozbawione górnej rury ramy lub jest ona poprowadzona bardzo nisko, co można zauważyć na przykładzie klasycznej damki;
- koła i opony – rower crossowy posiada cienkie opony, dzięki czemu nie generuje zbyt dużych oporów toczenia na drodze utwardzonej (np. w mieście), a jednocześnie pozwala na zjechanie z asfaltu na leśne ścieżki lub szutry. W rowerze miejskim również znajdziemy wąskie opony, jednak z raczej szybką rzeźbą bieżnika, co utrudnia jazdę w trudniejszych warunkach.