NOWOŚĆ !!! ROWERY WOOM EXPLORE 4 5 6 JUŻ DOSTĘPNE W SKLEPIE STACJONARNYM !!!
UWAGA !!! WLECIAŁY PROMOCJE NA WYBRANE MODELE ROWERÓW NAWET DO 30% ZAPRASZAMY
KoszykKonto
Tu jesteśmy
Nie znaleziono produktów
Wyszukiwanie zaawansowane

Sztyca rowerowa – czym jest i jak wybrać odpowiedni model? Wszystko, co musisz wiedzieć!


W rowerowym świecie najwięcej uwagi poświęca się zwykle takim elementom jak rama, napęd czy koła. Nic w tym dziwnego – to one mają bezpośredni wpływ na osiągi i funkcjonalność naszego jednośladu. Warto jednak pamiętać, że za komfort jazdy i dopasowanie sprzętu do potrzeb użytkownika odpowiadają też inne komponenty, jak chociażby sztyca rowerowa łącząca siodełko z ramą. Dowiedz się, czym dokładnie jest sztyca, jakie są jej rodzaje oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego modelu – niezależnie od tego, czy jesteś weekendowym rowerzystą, czy zapalonym miłośnikiem MTB lub szosy.




Jak działa sztyca podsiodełkowa?

Sztyca rowerowa, nazywana również wspornikiem siodełka, to cylindryczny element montowany w rurze podsiodłowej ramy roweru. Na jej górnym końcu znajduje się jarzemko, czyli specjalny mechanizm, do którego mocowane jest siodełko. To właśnie jarzemko umożliwia precyzyjną regulację pozycji siodełka w dwóch kluczowych płaszczyznach: przód-tył oraz kąta nachylenia. Dzięki temu możemy dostosować ustawienie siodła do własnej anatomii i stylu jazdy, co przekłada się na większy komfort oraz efektywność pedałowania.

Z kolei regulacja wysokości siodełka odbywa się poprzez wysuwanie lub wsuwanie sztycy w ramę roweru. Odpowiednie ustawienie tej wysokości ma duże znaczenie nie tylko dla ergonomii, ale także dla zapobiegania kontuzjom oraz optymalnego przenoszenia mocy na pedały.
 

Sztyce rowerowe – rodzaje

Bez względu na to, jaki model sztycy rowerowej wybierzemy, jej zadanie pozostaje niezmienne – ma zapewnić stabilne mocowanie siodełka i umożliwić jego precyzyjne ustawienie pod kątem wysokości, nachylenia oraz przesunięcia przód-tył. W zależności od przeznaczenia roweru, stylu jazdy oraz indywidualnych potrzeb użytkownika możemy jednak wybierać spośród kilku głównych rodzajów sztyc:
  • sztyca rowerowa sztywna – mimo rozwoju kolarstwa to właśnie ten typ wciąż pozostaje najpopularniejszym wyborem wśród rowerzystów. Spotykany jest zarówno w szosówkach, jak i rowerach MTB czy miejskich. Wyróżnia się najprostszą konstrukcją, której głównym zadaniem jest pewne połączenie ramy z siodłem i umożliwienie regulacji jego wysokości. Prostota ta niesie jednak istotne zalety: sztywne sztyce są lekkie, niezawodne i często znacznie tańsze od bardziej zaawansowanych modeli. Z tego względu chętnie sięgają po nie szczególnie kolarze szosowi, dla których liczy się każdy gram sprzętu. Co więcej, dla użytkowników rowerów szosowych i triathlonowych producenci oferują wersję aero, o nieco spłaszczonym, aerodynamicznym profilu, który minimalizuje opory powietrza;
  • sztyca rowerowa amortyzowana – posiada dodatkowe sprężyny lub elastomery, które niwelują wstrząsy pojawiające się w trakcie jazdy po wybojach. Tego typu wsporniki powstały z myślą o użytkownikach rowerów trekkingowych i crossowych, którzy są narażeni na nieprzyjemne wibracje od podłoża. Coraz częściej spotykamy je też w rowerach miejskich i górskich. Co ważne, sztyca amortyzowana zmniejsza obciążenie kręgosłupa i pośladków, co jest dużym udogodnieniem dla osób zmagających się z bólem pleców. Jej minusem jest z pewnością wyższa cena i większy ciężar, a także obniżenie efektywności przenoszenia mocy na napęd w wyniku tłumienia drgań;
  • sztyce rowerowe regulowane (droppery, sztyce teleskopowe lub myk-myk) – posiadają dodatkową manetkę, która umożliwia opuszczanie siodełka (opada pod ciężarem rowerzysty), w efekcie czego użytkownik może lepiej manewrować ciałem i pokonywać strome podjazdy. Co ważne, gdy ponownie naciśniemy manetkę, sprężyna podnosi siodełko do początkowej wysokości, odpowiedniej do wydajnego pedałowania. Sztyce rowerowe regulowane są szczególnie polecane na wymagające trasy o zmiennym ukształtowaniu terenu, zapewniając większą kontrolę nad sprzętem. Najczęściej wykorzystuje się je w rowerach MTB (full-suspension) oraz gravelach.
 

Czym kierować się przy wyborze sztycy rowerowej?

Wybór odpowiedniej sztycy rowerowej nie jest prosty, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy przygodę z bardziej świadomym dopasowywaniem komponentów do swojego roweru. Zanim jednak dobierzemy odpowiedni model, warto zwrócić uwagę na kilka czynników:
  • średnica sztycy – podstawowy parametr, od którego trzeba zacząć. Sztyca musi idealnie pasować do średnicy rury podsiodłowej w ramie – zbyt ciasna nie wejdzie, a zbyt luźna nie będzie stabilna. Najczęściej spotykane rozmiary to 27,2 mm, 30,9 mm oraz 31,6 mm (tzw. oversize – zapewniający większą sztywność, szczególnie ceniony w MTB);
  • długość sztycy – większość sztyc ma oznaczenie minimalnego wsunięcia, a nieprzestrzeganie tego może prowadzić do uszkodzenia komponentu. Sztyce można skracać, ale tylko wtedy, gdy producent to dopuszcza – błędne cięcie oznacza ryzyko trwałego uszkodzenia;
  • materiał wykonania – najczęściej wybierane są lekkie, wytrzymałe i przystępne cenowo sztyce aluminiowe. Mimo to karbon, choć droższy i bardziej podatny na uszkodzenia mechaniczne, oferuje znacznie niższą wagę i bardzo dobrą zdolność tłumienia drgań, co przekłada się na większy komfort, szczególnie w kolarstwie szosowym;
  • typ zacisku siodełka – sztyce różnią się również sposobem montażu siodła. Do wyboru są zaciski z dźwignią (szybkozamykacze), które pozwalają na błyskawiczną regulację bez użycia narzędzi, oraz modele śrubowe, które zapewniają większe bezpieczeństwo przed kradzieżą, ale wymagają klucza imbusowego.

Polecane marki

ACCENTCATEYECONTINENTALDALBELLODARTMOORFINISH LINEKNOGKRYPTONITELANGELAZERLOOKMAXXISMERIDANORTHWAVEPOCPRORESTRAPROSSIGNOLROWERY GIANTROWERY LIVscootandrideSHIMANOSIDASSIS Science in SportSR SUNTOURTHERM-ICTREZADOVOLKLWOOM
Masz pytania?Skontaktuj się z nami

AGA-SPORT czeka aby dobrać dla Ciebie produkty z naszej oferty. Jesteśmy w kontakcie pon-pt od 11.00 do 19:00, sob od 10:00 do 15:00. Kliknij w poniższy przycisk, aby wybrać dogodny sposób komunikacji, napisz do nas lub zadzwoń.

Update cookies preferences